WordPress gebruikers rollen

Deze WordPress gebruikers rollen zijn er en dit zijn de verschillen

WordPress gebruikers rollen

Je hebt te maken met WordPress gebruikers rollen wanneer je een nieuw account aan maakt of de rechten van een bestaand account wilt aanpassen.

Heb je wel eens iemand laten meekijken in je website, besteed je bijvoorbeeld het schrijven van blogs uit of heb je een andere situatie waardoor iemand iets voor je in je website moet doen en die persoon vraagt om een login?

Geef dan vooral niet je eigen logingegevens door, maar maak een apart account aan. Moeilijk? Helemaal niet. Iedereen kan dit. Ik vertel je in deze blog hóé je dit doet, welke soorten accounts er zijn en wat de verschillen zijn tussen deze soorten rollen.

Om te beginnen, deze soorten accounts heten gebruikers rollen. Ik zal je eerst vertellen hoe je een account aan maakt.

#1 Zo maak je een nieuw account aan.
  1. Login in je WordPress omgeving
  2. Kies in het linker menu voor Gebruikers
  3. Kies ‘Nieuwe Toevoegen’
  4. Kies een gebruikersnaam, vul de gegevens van de persoon die dit account gaat gebruiken in en kies er wel/niet voor om de nieuwe gebruiker een automatisch mailtje te sturen met deze accountgegevens.

 

2. Kies in het linker menu voor Gebruikers en 3. Kies ‘Nieuwe Toevoegen’

 

4. Vul de gegevens in

 

4. Kies de rol

 

De laatste stap in het maken van een nieuw gebruikers account is het  kiezen van een rol. Hieronder licht ik de verschillende rollen toe en vertel ik welke rechten de gebruiker met het account heeft per rol.

Wanneer je een gebruikers account hebt opgeslagen, kun je deze natuurlijk altijd nog aanpassen of verwijderen. Alleen de gebruikersnaam kun je niet aanpassen.

#2 Deze Gebruikers Rollen zijn er

De volgende rollen zijn mogelijk voor een nieuw gebruikersaccount. Ze staan op volgorden van rechten, van de meeste tot de minste rechten. De eerste (beheerder) heeft de meeste rechten, de laatste (abonnee) heeft de minste rechten.

 

Beheerder (Administrator)

De beheerder heeft de meeste rechten. Als het goed is heb je zelf ook een beheerders account. Deze rol geef je dus alleen aan gebruikers die de complete website moet kunnen beheren, zoals je website bouwer, de support van je theme als ze er om vragen etc. Wat de beheerder kan:

  • Berichten, pagina’s en media aanmaken, bewerken en verwijderen
  • Themes en Plugins installeren, instellen en verwijderen
  • Instellingen wijzigen
  • Nieuwe gebruikers aanmaken
  • Wachtwoorden van gebruikers wijzigen

 

Redacteur (Editor)

Een rol als redacteur is een ideale rol voor iemand die wel content op je site mag beheren, maar niet bij de hoofdinstellingen van je website moet kunnen.

De redacteur kan:

  • Alle berichten en pagina’s op de website plaatsen en aanpassen, ook berichten en pagina’s die door iemand anders geschreven zijn.
  • Media en reacties beheren
  • Heeft in tegenstelling tot de beheerder geen toegang tot instellingen, plugins, widgets etc.

 

Auteur (Author)

Heb je gastbloggers die al een tijdje voor je bloggen? Dan is dit de ideale rol. De auteur kan namelijk:

  • Berichten plaatsen en aanpassen (alleen die ze zelf heeft geschreven, niet de berichten van anderen)
  • Media, zoals afbeeldingen, toevoegen aan een bericht, maar geen afbeeldingen bewerken of verwijderen uit de mediabibliotheek
  • De auteur heeft geen toegang tot instellingen, plugins, widgets etc. De auteur heeft ook geen toegang tot pagina’s, kan geen media bewerken of verwijderen uit de mediabibliotheek en kan geen reacties bewerken of verwijderen.

 

Schrijver (Contributor)

Heb je een stagiair of een nieuwe blogger binnen je team? Of wil je gewoon niet dat deze blogger zelf berichten kan publiceren? Bijvoorbeeld omdat je de berichten zelf eerst nog na wilt kunnen kijken? Dan is dit de ideale rol voor deze blogger.

De schrijver kan:

  • Berichten schrijven, maar deze niet publiceren. IPV de knop publiceren staat hier een knop: ‘inzenden voor beoordeling’.
  • Berichten moeten voor ze daadwerkelijk worden geplaatst, worden goedgekeurd door een gebruiker met de rol redacteur of beheerder voordat het gepubliceerd wordt.
  • Klein nadeel: De schrijver kan zelf geen afbeeldingen toevoegen aan de blog, dus dat zal je dan nog zelf moeten doen. Ze heeft namelijk geen toegang tot de mediabibliotheek.

 

Abonnee (Subscriber)

  • Wanneer je een gebruiker aanmaakt kies je eigenlijk nooit voor de rol abonnee. Een abonnee verschilt namelijk bijna niet van een gewone bezoeker op je website. Het verschil? De abonnee hoeft bij het invullen van een reactie op bijv. een blog, geen gegevens meer in te vullen.

 

#3 Standaard rol instellen

Je kunt een standaard rol in stellen voor nieuwe gebruikers. Voor de veiligheid is het slim om deze op ‘abonnee’ te zetten. Bij een nieuwe WordPress installatie staat het hier al op ingesteld. Wil je dit checken of wijzigen? Ga dan naar instellingen > Algemeen.

 

#3 Standaard rol instellen

 

Kom je er niet uit of heb je vragen? Dan mag je natuurlijk altijd contact opnemen of reageren onder de post op Instagram of Facebook.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren