Wat zet je in een footer?

10 inspiratietips en 5 voorbeelden

Wat zet je in een footer?

Let’s talk about the footer! Elke website heeft er één. Dat blok onderin je website die op elke pagina wordt geladen. Misschien was je zelf bezig met het maken van je website en wist je eigenlijk niet zo goed wat je erin moet zetten. En misschien heb je hem daarom zelfs weggelaten of heel klein gehouden. Niet zo handig! Waarom dat is, vertel ik je in deze blog. Ook geef ik je 10 inspiratie tips voor je footer, lees dus snel verder!

Wat zet je in je footer?

Wat is een footer?

Zoals ik al zei, dat blok onderin je website die op elke pagina wordt geladen. Grofweg bestaat je pagina uit een header, content en een footer. Je pagina begint met een header, een menublok met logo en daaronder de content. De content is het deel tussen de header en de footer.

Een footer bestaat regelmatig uit 2 delen. Binnen WordPress themes wordt het vaak de top footer en de footer bottom genoemd. Die onderste is vaak een smalle balk met een copyright regel. De top footer, daar gaan we het vandaag over hebben. Voor het gemak noem ik in de rest van de blog de top footer de footer.

Waarom heb ik een footer nodig?

Vanuit de gebruiker (de bezoeker van jouw website) gekeken is het heel handig om een footer te hebben. Er is namelijk wat informatie die standaard in een footer staat. Wanneer de gebruiker zoekt naar deze info zal ze scrollen naar de onderkant van je pagina. En als die info daar dan niet staat, dan moet ze zoeken. En we willen het de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken, want anders is ze snel weer weg. Dat wil je natuurlijk niet.

Wat zet ik in mijn footer?

Ik zal je wat opties geven die vaak in een footer staan of die een leuke aanvulling zijn.
Meestal bestaat een footer uit 4 rijen.

#1. Algemene gegevens
Dit is de allerbelangrijkste. Denk aan je bedrijfslocatie, kvk nummer en contactgegevens, zoals een e-mailadres en telefoonnummer. Mocht je bedrijfslocatie je thuisadres zijn, dan kun je eronder zetten dat het geen bezoekadres is. Je wilt niet dat je mogelijke klanten moeten zoeken naar je contactgegevens.

Je kunt dit blok wat leuker maken door je logo erboven te zetten ?.

#2. Social Media buttons
Zet je social media buttons ook nog even in je footer, bijvoorbeeld onder je contactgegevens. Dit is de plek waar mensen hier naar kunnen zoeken.

#3. Belangrijkste links van je website
Zet hier linkjes naar de pagina’s van je diensten. Heb je een webshop? Zet hier dan de pagina’s van de meest bezochte productcategorieën. Een blog? Zet dan de leukste blogcategorieën neer.

#4. Legal
Zet hier een linkje naar je algemene voorwaarden, privacy verklaring (deze is verplicht v.a. 25 mei!) en indien aanwezig je disclaimer.

#5. USP
De footer kan ook die extra ruimte zijn om je unique selling points nog even te kunnen benadrukken. Bij een dienst kan dit zijn waarom jouw bedrijf anders is, of bijv. een carousel met je reviews. Heb je een webshop en geef je gratis verzending? Of worden alle orders binnen 24 uur verstuurd? Zet het in dit blok.

#6. Shop – Contact/klantenservice
Wanneer je een webshop hebt is het handig als de klant jou kan bereiken, wanneer er bijv. iets mis gaat. Het is dan handig om een klantenservice/contact linkje te hebben in de footer, die naar de contactpagina leidt.

#7. Shop – Over mij
Wanneer je een wat grotere webshop hebt wil je misschien die ‘over mij/ons’ pagina niet in je menu plaatsen. Je wilt dat de mensen je spullen gaan kopen. Je kunt er dan voor kiezen om een ‘over’ linkje in de footer te plaatsen.

#8. Nieuwsbrief
Heb je een nieuwsbrief? Dan is het handig om het aanmeldformulier te herhalen in je footer. Laat die inschrijvingen maar komen.

#9. Blog – Laatste berichten
Heb je een blog en nog wat ruimte over in je footer? Dan kan het leuk zijn om de laatste berichten hier te tonen. Vaak bestaat er binnen je WordPress thema al een widget met ‘laatste berichten’. Hebben die laatste berichten nog even wat meer podium.

#10. Instagram previews
Heb je een instagram account? En past die al helemaal bij de stijl van je website? Zet ‘m in de footer. Bijvoorbeeld 3×3 foto’s waarop mensen kunnen klikken om naar je instagram account te gaan. En het is ook gelijk een leuke gallerij.

Omdat je helemaal tot hier gekomen bent om deze blog te lezen, geef ik je nog wat extra inspiratie! Een aantal screenshots van voorbeeldwebsites. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Veel plezier met het bedenken van de inrichting van je footer!


Bron: www.botmaenvanbennekom.nl


Bron: www.limerence.nl


Bron: www.livinglabels.nl


Bron: www.studioabove.nl 🙂


Bron:www.laurasadvies.nl

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren