fbpx
 

Instagram strategie – Social media

Met do's & dont's.

Instagram strategie – Social media

Pinterest Afbeelding

 

We hoeven je het misschien niet meer te vertellen, maar we doen het toch.. Social media is ontzettend belangrijk om in te zetten voor je bedrijf. Je bouwt hier een netwerk mee op die je in ‘real life’ niet zou kunnen opbouwen. Maar hiervoor moet je natuurlijk wel wat doen, volgers krijg je namelijk niet zomaar. We helpen je een beetje op weg door middel van do’s & dont’s!

But first…

Ga eens zitten met pen en papier. Bedenk wat je wilt bereiken met het gebruik van social media voor jouw bedrijf en schrijf dit op. Wat is jouw doel van het gebruiken van social media? Wat wil je dat het gaat opleveren? Vraag jezelf ook af welk platform je wilt inschakelen. Dit kunnen er natuurlijk meerdere zijn. Maar nu richten we even op Instagram. Laten we samen jouw Instagram strategie opzetten!

 

DO’S

 

De juiste doelgroep

We beginnen met het aanspreken van de juiste doelgroep. Heb je die nog niet? Hier lees je over hoe je jouw doelgroep voor ogen krijgt. Als jouw doelgroep jonge vrouwelijke ondernemers zijn, is het natuurlijk niet de bedoeling dat je bijvoorbeeld huisvrouwen aanspreekt met jouw content. Maar hoe dan? Hashtags! Ga hashtags verzamelen en onderzoek of die de juiste doelgroep aanspreken. Ook niet onbelangrijk is om verschillende lijstjes met hashtags aan te maken. Als je namelijk onder elke foto dezelfde hashtags plaatst, worden deze ‘oud’ en trek je geen nieuwe volgers meer aan.

Herkenbaarheid

Voer je huisstijl door naar je social media en volgers zullen je meteen herkennen! Hieronder zie je bijvoorbeeld hoe onze Instagram page eruit ziet. Het straalt rust en tegelijkertijd ook jouw bedrijf uit, het zal je verbazen maar door een consistente feed komen er volgers bij. Nog een ander trucje om in een oogopslag te laten zien waar je voor staat, wie je bent en wat je talenten zijn: zet deze in je bio! Zo geef je een duidelijk beeld van wat je doet en kan men daarop baseren of diegene je gaat volgen.

 

Lock it off!

Haal dat slotje van je page, zo zet jouw privé account om in een bedrijfsaccount. Ga naar jouw Instagram page en druk rechts boven op de drie streepjes. Druk vervolgens onderaan op instellingen en kies daar voor het kopje ‘Account’. Onderaan kun je het privé account wijzigen naar een bedrijfsaccount. Dit is superhandig en leuk, nu kun je namelijk de statistieken zien van jouw posts. Bijvoorbeeld door wie ze worden bekeken, binnen welke leeftijd de volgers vallen en waar ze vandaan komen. Dit is ook weer een goede om te evalueren of je nog steeds op het goede spoor ben qua je de juiste doelgroep! Ook kun je inzien wat het bereik is van jouw account en hoeveel weergaven je hebt gekregen binnen een bepaald aantal dagen. Daarnaast kun je bij interacties ook zien hoeveel mensen jouw profiel hebben bezocht en hoeveel mensen er op jouw website link hebben geklikt. Super interessant!

Instagram statistieken

 

DONT’S

 

Negativiteit negeren

Okay, laten we eerlijk zijn: negativiteit is nooit leuk. Je wilt natuurlijk dat iedereen jouw bedrijf geweldig vindt en er enthousiast over is. Helaas is dit niet de werkelijkheid. Maar negeer die negativiteit niet! Probeer er juist positief op te reageren en uit te leggen waarom iets wél zo is of waarom je het juist wél op die manier doet. Je komt op deze manier echter over en staat je mannetje voor jouw bedrijf. Diegene zal het waarderen en dus misschien jouw bedrijf ook meer waarderen en dat is wat je wilt, toch?

Je bedrijfspagina verwaarlozen

Je bent het begonnen om een doel te bereiken, heb je dat doel bereikt? Stel een nieuw doel voor jezelf! Maar laat het er nooit bij. Dit geld ook precies hetzelfde voor je bedrijfspagina. Probeer veel te posten, het liefst vijf dagen in de week. Je zal zien dat veel volgers dit gaan waarderen en dat dit je ook veel volgers op zal gaan leveren. Laat het niet verwateren! Een goede manier om dit te voorkomen is om de post in te gaan plannen, tot zover wanneer jij denkt dit nodig te hebben. Dit kan je bijvoorbeeld doen in Planoly. Nog een voordeel hieraan is dat je in een goede flow zit en meer kwaliteit geeft aan je posts. Ook handig hieraan is dat je je feed al van te voren ziet, past het allemaal bij elkaar?

Volg mensen niet voor het volgen

Veel volgers hebben is stiekem toch wel wat we allemaal willen als ondernemers. Maar ga niet zomaar mensen volgen, met de hoop dat ze jou terug gaan volgen. Dit kan je natuurlijk wel doen als je echt geïnteresseerd bent in iemand die ook past tussen jouw volgers, want wellicht dat dit persoon je terug gaat volgen.  Maar doe dit dus niet klakkeloos puur omdat je meer volgers wilt hebben. Dit, omdat je hier een verkeerde doelgroep beetpakt, het liefst wil je volgers die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw werkzaamheden. Let er dus goed op wie je volgt. En als we het dan toch over mensen volgen hebben, reageer ook regelmatig op de posts van hen, laat iets van je horen!

Straal uit wat je uit wilt stralen.. Let’s get started & you will get there!