Creëer jouw ideale klant – Dream big deel 2

Jouw droom werkelijkheid maken.

Creëer jouw ideale klant – Dream big deel 2

In de vorige blog legde ik je uit hoe je een ondernemers droom goed voor ogen krijgt en hoe je die goed vast kunt blijven houden, door middel van een visionbord. Maar alleen daar blijft het natuurlijk niet bij, je moet stappen gaan zetten. Vandaag dus deel 2, yay! In deze blog vertel ik je over hoe je jouw ideale klant voor ogen krijgt, een levendige en karakteriserende beschrijving van je doelgroep. Let’s do this!

In het beginstadium van je eigen bedrijf is het ontzettend lastig maar belangrijk om een concrete en juiste doelgroep voor ogen te hebben. Dit kun je doen door middel van het creëren van jouw ideale klant, dit noemen we een persona. Het is in feite een niet-bestaand persoon. Deze creëer je doormiddel van bijvoorbeeld het bepalen van de eigenschappen, interesses, het gedrag wat vertoond wordt en doelen heeft die aansluiten bij jouw bedrijf.

De bedoeling is om een beeld te schetsen van de persoon wat jouw ideale klant zou zijn. De persoon die jij gaat ontwikkelen wordt in de marketingwereld ook wel een persona of ijkpersoon genoemd.

Denk na over de naam

Zo zorg je ervoor dat jouw persona gaat leven en weet je gelijk over wie je het daadwerkelijk hebt. Bedenk niet zomaar even een naam, maar sta hier echt eventjes bij stil. Het is tenslotte wel jouw ideale klant. Wil je dat jouw persona nog meer gaat leven? Zoek er een foto bij! Hoe zou jouw klant eruit zien op beeld?

Persoonlijke achtergrond

Wie is hij of zij? Probeer een persoonlijkheid te ontwikkelen door middel van het antwoord geven op de volgende dingen: geslacht, leeftijd, opleiding(en), hobby’s, interesses, denkniveau, inkomen, kinderen, nationaliteit, etc. Denk na over de persoonlijke achtergrond van jouw persona, wat heeft diegene allemaal meegemaakt, waardoor diegene gemaakt is zoals hij of zij nu is.

Likes & dislikes

Wat vindt jouw persona leuk om te doen in zijn of haar vrije tijd? Dit is belangrijk om te weten zodat jij hier goed op kunt inspelen met de dienst die jij met je bedrijf overbrengt naar de klant. Houdt jouw personen van sporten en gezond bezig zijn, van goede boeken lezen of houdt diegene van koken? Het is goed om te weten wat diegene leuk vindt, maar ook wat diegene niet leuk vindt. Het is namelijk belangrijk om te weten hoe je als ondernemer een klant het beste kunt aanspreken, zodat diegene zich tot jouw bedrijf voelt aangetrokken.

Doelen

Een klant heeft voor zichzelf doelen gesteld, die wilt diegene gaan bereiken en dat zal de reden zijn waarom een klant zich bij jouw bedrijf aansluit: hulp bij hetgeen krijgen wat bereikt wil worden. Bedenk dus wat die doelen zouden kunnen zijn. Welke doelen kan men bereiken door middel van jouw dienst?

Online activiteit

Een belangrijk aspect is de online activiteit van jouw persona. Want dit is uiteindelijk ook het gebied waarop jij iemand moet aanspreken. Is jouw persona meer te vinden op Instagram en Facebook of bevindt diegene zich meer op Linkedin?

Na deze dingen gedaan te hebben, is jouw ideale klant ontwikkeld! Deze personen wil jij aantrekken tot jouw bedrijf, focus je hier dus ook goed op. Als laatste is er nog één ding van toepassing..

Vraag je af hoe jouw ideale klant zich aangetrokken voelt door middel van je huisstijl. Hier kun je lezen over hoe je die creëert en waarvoor het belangrijk is. En hoe maak je een goed werkende site die herkenbaar en tegelijkertijd aantrekkelijk is, wij kunnen je hiermee helpen! Ook is het handig om je huisstijl door te voeren naar jouw social media zoals Instagram. Onze templates zullen je daarbij helpen! Bij de aankoop ontvang je zowel de jpg bestanden als de psd bestanden, waardoor je alles makkelijk kunt omzetten naar je eigen huisstijl.

Speciaal voor jou hebben we een format gemaakt, deze kan je op weg helpen tijdens het creëren van jouw ideale klant. Klik hier om het format te downloaden. Je kunt natuurlijk ook een eigen versie maken met meerdere velden en onderdelen.

Heel veel plezier met het creëren van jouw ideale klant!