fbpx
 

Effectief omgaan met je tijd

De tips om jouw tijd goed te benutten.

Effectief omgaan met je tijd

Laten we weer gaan inhaken op time management, omdat we denken dat iedereen hier wel wat aan kan hebben en omdat het best goed in de smaak valt. Yay! 🙂 Dus vandaag: effectief omgaan met je tijd. Want we weten allemaal; er zitten niet zoveel uren in een werkdag, al helemaal niet als je veel werk klaar hebt liggen. Maar toch willen we na zo’n dag een geslaagd gevoel hebben. Soms lukt dat, maar nog lang niet altijd. En daarom willen we je wat tips geven op het gebied van effectief omgaan met je tijd. Lees je mee?

Weet waar je aan toe bent

Als eerst is het belangrijk om te weten wat je die dag allemaal te doen staat. Op deze manier weet je waar je aan toe bent en of je eventjes door de dag heen moet bijten, of dat je het iets rustiger hebt. Hier kun je Trello voor gebruiken, super overzichtelijk! Heb je veel grote taken? Deel deze dan op in kleinere subtaken. Hier bespaar je dus al tijd mee, want je kunt in een oogopslag zien wat de taken zijn. In de vorige blog vertelde we je meer over Trello dus die kun je, na deze blog, ook nog eventjes lezen!

Raak niet afgeleid

Okay, we zijn aan het werk. Nu is het alleen nog een opgave om niet afgeleid te raken. Thuis raak je waarschijnlijk sneller afgeleid dan op kantoor. Probeer thuis dus een goede rustige plek op te zoeken. Het is ook belangrijk om in een actieve houding te zitten, ga dus bijvoorbeeld aan de eettafel zitten. En misschien heb je thuis wel een mini kantoortje, dat is al helemaal top! Probeer je te focussen op de taken en dan vooral de prio’s, zo verlies je geen onnodig tijd. Even geen andere dingen, alleen jij, je beeldscherm, je toetsenbord en muis.

Deel effectief je dag in

Nu je ervoor hebt gezorgd dat je niet afgeleid bent en weet waar je aan toe bent, is het tijd om ervoor te zorgen dat je in een dag zo effectief mogelijk werkt en daardoor zoveel mogelijk gedaan krijgt.

Bedenk hiervoor of je een ochtend- of een avondmens bent. Kun jij complexe taken goed uitvoeren in de ochtend? Of juist in de middag of avond? Blok dat moment om de ingewikkelde (sub)taken uit te werken die veel denkwerk vereisen.

En wanneer ben jij creatief? Wanneer kom je in een flow? Dit kan een ander moment zijn dan voorgaande en vereist een ander soort complexiteit.

Een voorbeeld:
Arjanne is goed in complexe taken in de ochtend. Om op te starten begint ze met wat makkelijke korte taken. Als er geen complexe taken staan voor deze dag dan begint ze aan de taak waar ze het minst zin in heeft.

Na de lunch zitten we vaak in een middagdip. Nu zijn de makkelijke taken aan de beurt. Bijvoorbeeld simpele administratie.

Rond 3 uur komt ze weer in een flow en is ze het best in creatieve taken. Geen wonder dat het altijd een uitdaging is om op tijd thuis te zijn, haha!

Las pauzes in

Focussen is ‘the key’. Maar de hele dag uit je opperste concentratie werken, is lastig. Sterker nog, je werkt niet efficiënt als je de hele dag naar je scherm aan het staren bent. Je hersenen nemen lang niet alles even goed op, dan wanneer je kleine pauzes inlast. En we hebben het over effectief omgaan met je tijd. Dus, take your break en knal daarna door! Neem ook de tijd voor je lunch, dit is heel belangrijk om vervolgens weer lekker hard door te pakken.

Heb je hier moeite mee? Probeer de Pomodoro techniek eens! Zet een timer op de tijd dat je denkt dat je nodig gaat hebben, bijvoorbeeld 25 minuten. Neem een leeg vel voor je en schrijf daar alles op wat je nog te doen staat, alles. Bekijk welke taken het meeste prioriteit hebben en ga daarmee aan de slag, ook kun je een taak in subtaken verdelen. Als de timer afgaat, dan stop je en neem je een pauze. Je traint jezelf op deze manier om op tijd door te werken, handig voor als je meerdere deadlines hebt. Ook als je goede focus hebt, werkt deze techniek erg goed! En om niet te vergeten: er bestaat hier een super handige app voor. Flat Tomato!

Heb plezier in je werk

Misschien een cliché, maar wel een hele belangrijke. Namelijk plezier hebben in het werk wat je doet. Meestal zit dat bij ons, ondernemers, wel goed omdat we voor iets hebben gekozen waar onze passie bij ligt. Maar natuurlijk begrijp ik dat niet alle taken even leuk zijn, iedereen heeft dat wel eens. Niet erg! Maar zorg er dan voor dat je het wel leuk voor jezelf maakt op een of andere manier. Zo voorkom je dat je iets gaat uitstellen. En, zoals je weet, tijd is geld.

Sluit je dag goed af

Heb je nog een beetje moeite met efficiënt werken en vind je het lastig om een voldaan gevoel te hebben na een werkdag? Reflecteer dan eens op je dag! Handig, want zo kom je wellicht dingetjes tegen die je een volgende keer anders aan kunt pakken om je tijd beter in te delen en wél met een voldaan gevoel je laptop dicht te klappen. Ook betekent het eigenlijk twee vliegen in een klap, want je reflecteert ook nog eens op je werk. Maar het gaat natuurlijk om het feit dat je reflecteert op de opdrachten die je die dag hebt gedaan en/of afgerond hebt en wat je de volgende werkdag aan zou kunnen aanpakken.

Het allerbelangrijkste blijft toch wel dat je plezier in je werk blijft houden en vooral om te genieten! Wij allemaal hebben wel eens een off day. Niemand is en kan elke dag productief zijn. Keep that in mind!